joi, 27 ianuarie 2011

Lume noua, obiceiuri noi


Daca in Romania eram invatata cu totala indiferenta a vanzatorilor de magazin, cu un "Buna ziua" intors la propriul salut, ei bine nu, nu asa stau lucrurile aici. Mi-a fost pana acum aproape imposibil sa salut prima mai ales in magazinele mici sau cu un numar mic de vanzatori.

Imediat ce deschizi usa esti intampinat cu "Hola!" sau "Buenos días!" sau cu o formula dubla "Hola!Buenos!". Pana si la casele de marcat din supermarketuri esti salutat si se asteapta sa saluti.

Avand in vedere ca nu a inceput inca sezonul turistic, pana acum am observat doar localnicii si am constatat ca o mare parte din observatiile aduse si de altii sunt bine ancorate in realitate. Politetea e la ea acasa.

Daca de multe ori ma intalneam cu vecinii de bloc in Romania, se mai intampla sa nu ne salutam. Aici parca este o intrecere, sa vezi care saluta primul. Copii care sa treaca pe langa tine si sa te ignore? Nici gand daca sunt din vecinatate! Nu ca as avea eu vreo varsta, dar am fost invatata sa-i salut pe cei mai in varsta decat mine si consider ca asa este normal, indiferent de cati ani am. Daca esti intr-o comunitate respectul se invata si se pastreaza. Plus ca mie imi insenineaza ziua sa aud unul de asta mic salutandu-ma.

Hainele super colorate nu sunt prezente la localnici. Desi nu sunt eleganti pana la extreme, prefera totusi culorile inchise. Sambata si duminica, spre seara, pe langa plaja, e zona de plimbare. Rar am vazut haine deschise la culoare, mai ales hainele mai groase. Exceptiile puteau fi numarate pe degete.

Conversatiile se poarta la un nivel discret. Nici chiar ca in Olanda, unde in parcuri se vorbeste in soapta, dar in mod sigur se respecta zona de confort auditiv a celorlalti.

Avand in vedere orele de siesta, pot spune ca vecinii nostri au o activitate destul de intensa dupa ora 16 pana pe la 23. Dar, desi multi au copii si prieteni, desi de Anul Nou au sarbatorit, desi urmaresc fotbal, nivelul de poluare sonora este cu mult redus fata de blocurile din Romania. Daca vreti sa fiti galagiosi mai bine va alegeti o alta tara!

PS: imi place sa incerc lucru noi. Daca Dr. Pepper mai gaseam si in Iasi uneori, Coca-Cola si 7UP cu gust de cirese nu am vazut inca. Preferatul meu ramane totusi Dr. Pepper din aceasta gama.

Niciun comentariu: