luni, 24 noiembrie 2008

D'ale publicitatii


Indiferent daca esti sau nu "consumator de publicitate" in mod activ sau pasiv, publicitatea influenteaza pe fiecare dintre noi. Negarea acestui fapt, asa cum mi-a fost dat sa intalnesc, reprezinta o ruptura personala de realitatea care ne inconjoara. Fie numai si faptul ca alegi un produc pentru ca numele sau iti este familiar sau pentru ca stii ca o persona cunoscuta il foloseste inseamna ca publicitatea a ajuns si pana la tine. Gura lumii este cea mai buna reclama posibil si daca tu nu intelegi asta...inseamna ca nu intelegi nimic din publicitate.

Intr-un articol recent despre publicitatea din Romania am regasit o comparatie a mediilor, respectiv predominanta TV a campaniilor publicitare din Romania fata de cea radio din SUA. Comparatia cu piata cea mai activa si inovatoare din lume in domeniul publicitatii mi se pare intotdeauna fortata, ca si cum ai vrea sa compari un novice cu un maiestru. Novicele poate avea sclipiri de geniu, dar maiestrul e de prea mult timp in bransa ca sa nu recunoasca tiparul si sa-l imbunatateasca.

Campaniile desfasurate la radio in Romania nu au atat de mult succes pe cat si-ar dori lumea. Radiourile cele mai ascultate, Radio Romania si Europa FM, ar fi foarte bune daca ar difuza reclama potrivita pentru ascultatorii pe care-i au. Radiourile locale si cele de interes pentru anumite categorii ar trebui sa difuzeze reclama specifica respectivelor categorii. Campaniile desfasurate la radio in Romania sunt uneori atat de generale si de neinteresante incat nici macar timpul rezervat acestora nu reuseste sa capteze interesul ascultatorului. Nu cunosc inca o campanie de mare succes la radio, dar voi fi fericita cand o gasesc. S-ar putea sa fiu si consumatoare a respectivului bun sau serviciu si asta nu ma inspaimanta deloc.

Diminuarea importantei campaniilor TV in favoarea celor desfasurate la radio in SUA m-a facut sa cred ca acei oameni n-au inteles prea bine ceva. De asta am jubilat nitel cand am ergasit stirea cu implementarea beta a Google in TV. Deocamdata doar un acord pentru a vinde pe Bloomberg Finacial. NBC vinde publicitate prin Google pe unele dintre canalele sale de cablu din septembrie anul acesta, asadar o "relatie" inn plus pentru Google.

Un alt mediu in care publicitatea din Romania mai are de recuperat este advergaming-ul. Care are deja cativa ani buni si nu mai poate fi numita "noua industrie" asa cum am intalnit in alt articol. Jocuri care sunt pe piata de ani buni au reclame la unele dintre cele mai cunoscute produse la nivel mondial, astfel incat se recomanda mult mai multa atentie din partea specialistilor in domeniu sau a celor care editeaza astfel de "interviuri".


Un domeniu in care am reusit totusi sa ne distingem nitel este cel al promovarii Sibiului, care a fost plasat pe locul 8 in topul celor mai idilice orase din Europa de Forbes. Sunt multe orase din Romania care au la fel de multe de prezentat, dar cu administratie si oameni dezinteresati. Felicitari pentru reusita si sa ne asteptam la mai multi turisti si la oameni care sa fie pregatiti pentru ei. Iata si topul oraselor, oarecum surprinzator si pentru mine:

1. Gaiole in Chianti - Italia
2. Saint-Remy-de-Provence - Franta
3. Copenhaga - Danemarca
4. Kefalonia - Grecia
5. Ljubljana - Slovenia
6. Burford - Anglia
7. Budapesta - Ungaria
8. Sibiu - Romania
9. Roma - Italia
10. Deia - Spania

Spor la vizitat pentru cei care isi permit!

Niciun comentariu: